fredag 9 mars 2012

Världens tråkigaste standardsvar från H&M

Flera i Fancy Fatshion-gruppen på Facebook (btw: om du är plus-size och gillar kläder och inte ännu är medlem, bli det!) och även flera kända bloggare har mailat H&M med allsköns välformulerade synpunkter, och vi tycks alla har fått väldigt snarlika svar. Till mig som trogen kund på H&M (tro det eller ej) så sänder det ett väldigt tydligt budskap, att H&M helt enkelt inte är tillräckligt intresserad av någon av våra åsikter för att ge oss ett riktigt, personligt svar. Vidare känner jag att det bevisar att H&M heller inte är intresserade av plusmarknaden, oavsett om den är lönsam eller ej. Snarare känns det som att H&M hellre profilerar sig som ett tjockis-ovänligt företag, än satsar på att göra kläder för alla som vill köpa. Och det tycker jag känns så otroligt unket att jag har god lust att avsluta mitt klubbmedlemskap och aldrig mer sätta min fot i någon av deras butiker.

Men så är det ju det här med att vara tjock; man har inte riktigt råd att vara kräsen. Det finns ett par strumpbyxor på marknaden som jag tycker om, och de har H&M. De allra flesta affärer som säljer strumpbyxor har inte strumpbyxor i 200 den i min storlek. Faktiskt inte en enda, enligt min erfarenhet. Och hur lätt är det då med bojkott? Men just nu känner jag mig så sur att jag tänker överväga det ändå. Åtminstone försöka hålla min shopping på H&M till ett absolut minimum.

Här är iallafall svaret:

"Hej Anna,

Tack för att du mailar oss din värdefulla åsikter. Vi är medvetna om att detta är en aktuell fråga som ofta diskuteras och det är viktigt för oss att ha en öppen och rak dialog kring vårt sortiment med våra kunder. Därför uppskattar vi din synpunkter och frågeställningar.

Det är tråkigt att höra att du blir besviken över att inte alltid hitta din storlek i butik. Då det gäller utbudet av plagg i olika storlekar så erbjuder vi de storlekar som det är störst efterfrågan på. Om vi säljer väldigt mycket av en viss storlek, så finns det mer av den varan och säljer vi mindre så finns det färre av den varan. Det är inte bara de kundundersökningar som vi regelbundet gör som vi baserar detta på, utan vi följer också försäljningen i detalj och tar fram framtida kollektioner och storleksspann utifrån den. Vi ser i dagsläget inte en lika stor efterfrågan på plagg i större storlekar (eller mindre storlekar) och har därför inte möjlighet att ha ett lika brett sortiment att erbjuda i dessa storlekar. Men vi vill att så många som möjligt ska hitta kläder de tycker om hos oss, och hoppas att de allra flesta ska hitta något de gillar och som passar dem i vårt breda sortiment.

När det gäller större storlekar så är vi glada över att ha den nya kollektionen vi kallar H&M+ som erbjuder plagg i storlek 44-54. När vi designar H&M+ ser vi framför oss samma kund/kvinna som handlar av vanliga H&M sortimentet, och därför är en stor del av H&Ms och H&M+s sortiment precis detsamma; färger, print och modeller på plagg.  Kollektion har nyligen bytt namn från BIB till H&M+, just för att visa att vi vänder oss till samma kund. Anledningen till att vi fortfarande kallar kollektionen vid ett annat namn är för att göra det lättare för kunder och för vår personal att hitta plaggen, syftet är att förenkla för kunder och för personal i butik. H&M+ säljs dels på Online men även i vissa butiker.

Om du inte redan är medlem i H&M Club, vår kundklubb, är du mycket välkommen att gå med och där erbjuder vi kundundersökningar.

Ännu en gång, tack för att du kontaktade H&M med dina synpunkter. Vi kommer att vidarebefordra dem till berörda avdelningar.

Trevlig helg!

Vänliga hälsningar
Lisa Larsson
H&M Hennes & Mauritz Sverige AB"


En kort tanke efter att ha läst brevet också; vad menar de egentligen med att de baserar storlekarna på försäljningen? Spontant känner jag att det är svårt att basera utbudet av XL/46 (t ex) på försäljningen av storlek XL/46 eftersom de inte tar in den storleken överhuvudtaget i butikerna.. Ergo: ingen köper 46/XL, vilket då betyder att.... Ingen vill ha XL/46? Är det H&M's logik? Jag skulle inte bli förvånad om så var fallet.

2 kommentarer:

  1. H&M råkar ganska ofta ha en rätt tråkig inställning till kunders kommentarer har jag fått erfara och höra från olika håll. Synd då de är en sådan otrolig maktfaktor i det kommersiella modet.

    Sen vill jag säga ett mega TACK för din fina kommentar på bloggen om min klädstil. Gjorde mig så otroligt himlastormande glad. Tack tack rara du!

    (sen tycker jag att du ska modifiera din kommentarsfunktion så att man kan kommentera med bara namn och bloggadress istället för att gå via googleaccounts och så. Blir enklare! Ett tips sådär. :)

    Kajsa - www.aenigma.se

    SvaraRadera
  2. Eh. En annan sak jag reagerar starkt på i deras svar är hur de tänker kring hur de gör sina storlekar. Vi baserar kläderna på en stil, skärning och bla bla bla sen gör vi bara storleken större för +size. WRONG!!!!
    Att förutsätta att en tjej av strl. 34 har samma modell-behov av en skjorta som en tjej som är en 42 och en 54 är inte bara korkat, det är negligerande mot flertalet kunder eftersom det inte är de flesta som passar in i provkollektionens mått. *förbannad Sara at your service*. Jag skrev ett inlägg om BH i fråga om saken, där utbudet för storbystade är helt anskrämligt skitdåligt.
    http://minskrivmaskin.wordpress.com/2012/02/09/boobs/
    Vill också påpeka, om du läser länken, att mina positiva kommentarer om min bysts nedgång i storlek enbart har att göra med att det är lättare att hitta kläder....inte att jag på något sätt strävar efter smal = snygg. För det, det tycker jag INTE!

    SvaraRadera