torsdag 3 januari 2013

Året som gått - en lista

Hej igen, och god fortsättning och allt det där. Det blev visst ett litet oplanerat uppehåll här i bloggen. Jag har haft fullt upp med dubbla julfiranden och ett finfint nyårsfirande som vi kom hem ifrån vid sju på morgonen. Har inte repat mig efter det förrän idag.
Jag filar fortfarande på mina nyårslöften, men överväger också att inte avlägga några. Jag vill ge löften som jag vill hålla, inte löften som hänger över mig som ett dåligt samvete. Ungefär som att ge löftet att man ska sluta röka, fast man egentligen vill röka skiten ur 2013. Ni fattar. Hursomhelst, eftersom jag är lite nostalgisk av mig och gillar att summera saker, så snodde jag den här listan från Niotillfem, för att sammanfatta året som gått. Håll till godo.
Bloggens första outfit
Gjorde du något 2012 som du aldrig gjort förut?
Ja, jag började ju skriva den här bloggen till exempel! Annars vet jag inte. Förmodligen en massa saker som jag inte minns eller som inte kändes så viktiga.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Ja, flera stycken.

Dog någon som stod dig nära?
Nej. Som tur var.

Vilka länder besökte du?
Italien, England och Danmark

Är det något du saknar år 2012 som du vill ha år 2013?
Ett sommarjobb. Jag hatar att vara arbetslös, HATAR. Klarhet skulle sitta fint också. Och så skulle jag gärna vilja ha min syster nära igen, men vi får se hur det blir med det.

Vad var din största framgång 2012?
Vänskap. Jag har tackat ja till många fler evenemang än jag gjorde 2011. Varit med, delaktig, och vunnit massa fina relationer på köpet, både gamla och nya. Det känns fint.

Största misstaget?
Det var nog att jag, trots att jag var arbetslös under hela sommaren, ändå inte lyckades komma någon vart med övningskörningen. Det var dumt.

Bästa köpet?
Det var något jag sa häromveckan att det var årets bästa köp, men vad det var, det minns jag inte.

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Många saker! En fantastisk relation med en vän, hennes underbara 1,5-åring, all pepp och glädje i Fatshionchatten på Facebook, ett kärt festivalåterseende i slutet av augusti.

Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2012?
Allt med Den svenska björnstammen.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Både och tror jag, hur konstigt det än låter. Har haft riktigt fina toppar, men också en del djupa dalar.

Vad önskar du att du gjort mer?
Hört av mig. Jag är dålig på att höra av mig. Jag har blivit bättre, men jag behöver fortfarande jobba på det.

Vad önskar du att du hade gjort mindre?
Prokastrinerat, grubblat, tvivlat, skjutit på saker.


Blev du kär i år?
Ja och nej. Jag tror att de flesta förhållanden kräver att man förälskar sig i varandra om och om igen, så i den meningen; ja. Annars nej.


Favoritprogram på TV?
Historieätarna! Jag älskar populärvetenskapliga program, och jag är ett mycket stort fan av både Erik Haag och Lotta Lundgren. Tillägg: Torka aldrig tårar utan handskar!! Begriper inte hur jag kunde glömma bort den. Så himla, himla bra. Jag bölade mig igenom hela sista avsnittet. Helt tom efteråt.

Bästa boken jag läst i år?
Det får nog bli någon av de kursböcker jag läst i min genusvetenskapskurs; Rosa - den farliga färgen av Fanny Ambjörnsson t ex, eller Varat och varan av Kajsa Ekis Ekman. Många nya perspektiv.

Största musikaliska upptäckten?
Gud, jag har ingen koll på musik längre. Florence + the machine kanske? Eller var det förra året? Minns inte.
Systrar på Ponte de Rialto
Något du önskade dig och fick?
Jag fick möjligheten att besöka min syster i Italien. Det var fint. Jag hade önskat mig en resa. Det var i mars, och det var värmebölja där nere. Vi var i Venedig och det var 23 grader varmt, jag hade ny klänning och vi drack espresso på små uteserveringar och åt medhavd matsäck vid havet.

Något du önskade dig och inte fick?
Jag vet fortfarande inte vad jag ska göra med mitt liv. Jag tror jag vill bli lärare, men jag vet inte. Kanske är det i år jag får reda på det. Kanske inte. Kanske lär jag mig försonas med tanken att man kanske aldrig får veta riktigt.

Vad gjorde du på din födelsedag 2012
Jag var på studieresa i Birmingham med min religionskurs. Fint, men lite sorgligt också, att inte vara hemma alltså.


Finns det något som skulle gjort ditt år bättre?
Ett husdjur. Mindre cancer och familjeproblem.

Vad fick dig att må bra?
Ett riktigt fint ögonblick var när jag och sambon åkte på en festival i augusti, en minifestival i de dalsländska skogarna, och jag hade varit så nervös innan. Vi åkte på den festivalen för första gången för några år sen, vi hade hittat dit via MySpace och kände ingen. Det visade sig vara en väldigt intern festival, där alla kände alla. Vi var de enda utbölingarna, men blev varmt välkomnade. Men så förra året så kunde jag inte låta bli att tänka; Tänk om ingen är glad att se oss? Tänk om vi liksom tränger oss på? Men det gjorde vi inte. Vi fick ett lika fint mottagande som förra gången och det kändes väldigt, väldigt skönt. Då mådde jag bra.

De bästa nya människorna du träffade?
Folket på Fatshionchatten. Och mina kursare tillika basgrupp från genusvetenskapen. Fina, fina människor.

Mest stolt över? 
Att jag vågade söka till genusvetenskap, ta en paus i mitt lärarprogram för att fundera. Det hade varit så fruktansvärt surt att gå ut universitetet och inte ha läst genusvetenskap, trots att jag velat det ända sen jag gick ut gymnasiet. 
 
Högsta önskan just nu?
Att 2013 ska bli ett bättre år. 2012 var fint på många sätt, men det var framförallt inom familjen som det var mycket problem. Cancer, ekonomiska problem, osämja. Det hoppas jag slippa i år.

2 kommentarer: