söndag 22 september 2013

Gisslet med skor

När jag var yngre var jag en sko-tjej. Eller, det trodde jag iallafall. Såhär i efterhand tror jag att det berodde på det skrala utbudet av kläder. Känns som en typisk tjockisgrej, att bli en scarf-tjej, eller en sko-tjej. Idag köper jag ju mycket hellre än klänning, än ett par nya skor, om vi säger så.

Det beror inte på att jag inte gillar skor, det gör jag, men jag vet inte hur jag ska tänka med skor. Vad som passar till vad. Jag tycker aldrig att jag har några snygga som passar till varesig mina kläder eller till evenemang jag går på. Hittar jag några skor är det oftast fel på något, tån är för spetsig, klacken för hög eller färgen helt fel. Eller så är de obekväma, och det går alltid bort.

Jag har också svårt att hitta skor som passar mina breda fötter, i synnerhet mer finbetonade skor. Högklackat kan jag inte ha för det gör för ont, jag vill gnaga av mig fötterna vid ankeln efter att ha gått till spårvagnen. Ballerinor gillar jag men det är så svårt att hitta till mina breda fötter. Helst skulle jag ha vita tygskor året runt och till allt, men det går ju inte. Vinterskor hatar jag av hela mitt hjärta för jag hittar aldrig några snygga. De enda skor jag gillar att köpa, det är sneakers och flatforms. Eller flatform sneakers. Men det finns ju faktiskt tillfällen då man kanske vill ha något annat. Även om det är sällan.

Huuursomhelst! Trots denna sko-ångest så gjorde jag faktiskt ett stort skoköp på Skopunkten häromdagen med hjälp av min rådgivare/vapendragare Linda. Vet fortfarande inte om det blev rätt,  men dessa tre blev det iallafall, alla helt outside my comfortzone och vad jag brukar köpa;


De vita, låga kängorna blir lite som höstversionen av mina signaturskor; vita sneakers. De passar bra till den edgy delen av min stil. De vita sneakers-skorna är mina signatur-vitasneakers, fast i fuskskinn istället för tyg. De passar bra nu, och till våren. Och de bruna kängorna (eller är det ankelboots? Jag hatar ankelboots så vi säger kängor) tänker jag passar till den mer bohemiska och feminina sidan av min stil. Fina till mönstrad klänning + mysig kofta typ. 473 kr för hela kalaset blev det, och jag har lite att byta med till hösten. Det blir nog bra.

Hur tänker ni med skor? Vad har ni för favoriter? Vad är värt att investera i tycker ni? Är ni också så kräsna och bekväma som jag? Tell me!

8 kommentarer:

  1. Fejk converse och ett par gamla 20 håls kängor (som efter sex år har 10 hål istället) är vad min höst/vinter skor består av. Kängorna älskar jag, dem är bekväma och bryter av lagom hårt till klänningar och kjolar. Sen har jag ett par kilklackar som jag drar på mig om jag vill känna mig lite mer uppklädd. Men efter någon timme skriker mina fotsulor efter plan mark igen och då tar jag upp ett par slitna ballerina som alltid ligger i väskan ^^ Men ett par riktiga kängor á la Doc martin etc är enligt mig mest värda att investera i, håller löjligt länge. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. CONVERSE?! På vintern?! Åh jesus. Sånt är den här tanten alldeles för gammal för ;) Kängor låter bra dock! ;) Jag är rädd att jag ska tröttna på kängorna för jag är väldigt ombytlig, men om jag fortfarande gillar dem nästa så kanske det är värt att köpa sig ett par Dr Martens.

      Ballerinor i väskan är bra, det hade jag alltid förr när jag kunde överleva åtminstone en kväll med klackar. Nu tar jag ballerinaskorna direkt, och lämnar klackarna hemma ;)

      Radera
  2. Jag tycker det är jättesvårt med skor! Mina fötter vill helst ha bra kvalitet på sulorna, så köper jag nåt billigt måste jag ändå ha bra sulor i med hälstötdämpning.

    Nu efter sommaren vet jag faktiskt inte vad jag ska ha. Mina älskade hush puppies-ballerinor fick jag slänga nu eftersom det var hål i dem. Snyft!

    Jag tycker inte det finns några skor som passar till tighta jeggings. Gympaskor känns klumpiga och fula, låga tygskor ser ut som några små möss som kikar fram och några sko-skor har jag inte.

    Men de bruna kängorna du köpt var fina och skulle kunna passa! Jag gillade de andra två också, ett par skinnsneakers vore nog inte dumt.

    Skulle också behöva någon slags inneballerinasko att ha på jobbet. Hmm!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du och jag verkar ha lite samma huvudbry! :) Och jag veeet, det är skitsvårt med skor till jeggings! Eller skor till byxor i största allmänhet! Om man inte är en stöveltjej då, och det är inte jag.

      Ja, kängorna har växt lite mer på mig också, de tror jag funkar till det mesta faktiskt. Köp dem! 299 kostade de, och finns i svart också.

      Har du kollat Evans ballerinor? Där köpte jag ett par i somras som jag gillade mycket. De har ju en del med lite mer sula också. Inte jättechica kanske, men de passar breda fötter och kanske kan passa som inneskor?

      Radera
  3. Asså jag fick lov att också beställa de där bruna kängorna!! Så fina!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, köp! De är perfekta för dig och din stil ju! :)

      Radera
  4. Dr Martens all over! (Plus nåra sneakers och lite sandaler, gärna fotvänliga haha, till sommaren. Och så ett par gummistövlar.) Martens har ett par fodrade vinterkängor som heter Serena också, i rätt mjukt skinn. Om Martens bara vore lite mer uppbyggda under hålfoten vore de perfekta. Nu finns ju även kängorna i variant med lite tunnare och lättare sula.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gud vad ni gillar Dr Martens! Jag känner mig manad att gå och göra en riktig provning, och prova de där fodrade du nämner också, det låter ju som perfekta vinterskor. :)

      Radera