söndag 8 september 2013

Hur det går till när man köper sig en klänning och om vikten av att bli representerad

 Den här klänningen dök upp på Asos för några veckor sen, och det var något med den jag gillade första gången jag såg den. Men så blev jag osäker. Var det inte ett lite tantigt mönster? Hur lätt är den modellen att bära upp egentligen? Och kanske framförallt; hur skulle den se ut på mig, som är ett antal storlekar större än den modellen?

Men så såg jag den här bilden av den alltid lika chica och stilsäkra Gabifresh och var tvungen att hejda mig för att inte klicka hem klänningen i samma sekund som jag såg bilden. Förklaringen är för mig så himla enkel: när jag får se ett plagg på en person som någorlunda representerar min kropp, då är det mycket enklare för mig att våga köpa plagget, eftersom jag då kan föreställa mig hur det skulle se ut på mig.

Inget ont om Asos modeller, men jag förstår inte varför alla måste ha den minsta storleken som överhuvudtaget finns att köpa på Curve? Som dessutom ofta sitter illa på modellerna för de är i själva verket ÄNNU mindre än minsta storleken. Såklart att det finns plats även för de som befinner sig på nedre delen av skalan, men måste verkligen modellerna alltid ha den minsta storleken? Varför kan det inte finnas modeller i flera storlekar?

Jag tror att både H&M och Asos tar för givet att en smal kropp säljer mer än en tjock kropp, men för egen del brukar det bara resultera i besvikelse. Plagg som sitter bra på en 42, sitter inte nödvändigtvis bra på mig som har 52. Gruppen Fatshion outfit på Facebook är också ett praktexempel på motsatsen. Jag kan inte ens räkna hur många gånger jag velat köpa något enbart utifrån att ha sett det på en person som liknar mig kroppsmässigt. Det kan vara plagg som jag knappt ens uppmärksammat innan, men när jag får se det på någon i min egen storlek så känner jag "åh gud, jag måste ha den!". Jag vet att många med mig känner samma sak. Min undran är; är det bara vi på Fatshion outfit som tänker såhär? Eller är detta i själva verket en förbisedd möjlighet att bättre kränga kläder till tjockisar? Jag vill tro det senare.

Och ja, det blev ett köp även för mig som ni ser. Jag gillar den tokmycket. Perfekt retrosnygg, skön modell, lagom lång, viskos, lite kulturtantig. Helt perfekt för hösten. Jag gick ner i storlek, från min vanliga 24 till 22, eftersom jag är väldigt rak i kroppen (precis som klänningen). Är man bredare över höften bör man kanske ta sin vanliga storlek.

8 kommentarer:

  1. Jag förstår dig.
    Jag kikar ofta på om andra har köpt plagget på någon blogg/alt Outfitgrupper mm.
    Och så är det ju inte bara det där med stl i sig, utan kroppsformen.Många kanske har "samma stl" - vi säger 54 men inte samma kroppar (eller för den delen så skiljer det sig massor på ansikten, hudfärg och hårfärg med) om man då passar i ett plagg....
    Bra köp.Den ser mer tilltalande ut på dig än på modellen...Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen sant! Det vore bra med en blandning av modeller i olika kroppsformer, etniciteter och hårfärger också! :)

      Och tack! <3 Kram!

      Radera
  2. Känner igen det, brukar alltid googla plaggen jag spanar in på Asos för att få en bättre bild av dem. För sättet plaggen sitter på modellerna är löjligt på en frustrerande nivå. Blir upprörd bara jag tänker på det! Och som du säger ett större "utbud" av större modeller hade varit superbt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör jag med! Blir alltid löjligt glad och inspirerad när jag hittar också. :) Och visst är det så, många gånger sitter ju kläderna rentav illa på modellerna. Det förstår jag mig inte på.

      Radera
  3. Just med Asos tycker jag det känns extra viktigt att se plagget på en kropp i "rätt" storlek (dvs en som faktiskt ingår i Curves size-range), eftersom det kan vara (i mycket större utsträckning där än på andra ställen, tycker iaf jag) som ett helt annat plagg de visar på sidan jämfört med vad man får hem. Ofta visas t.ex en lårkort klänning med hög hals och trekvartsärm, som man beställer för det är vad man vill ha, men hem kommer då en vadlång, långärmad sak med urringning ner till naveln som i princip bara har färg och material gemensamt med bilden. Nu verkar de dessutom ha slutat ange plaggens längd i beskrivningen så nu är det ännu mer lotteri.

    Hursomhelst känner jag som du och blev övertygad att köpa både denna och klänningen i ditt förra inlägg efter att ha sett dina bilder. :)
    /Lin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har jag också varit med om! Många gånger tror jag de använder kläderna från det vanliga sortimentet, som ibland är likadana, men som många gånger inte alls är samma. Ärmlängd och urringning och sånt går ju aldrig att lita helt på, de skiljer sig ofta på plaggen man får hem mot de man ser på webbsidan!

      Men vad kul, tack (jag tar det som en komplimang)!. Tycker verkligen du ska klicka hem båda, de är toppen!

      Radera
  4. Jag har tänkt på att typ Lindex och vanliga kedjor på nätet visar sina byxor från Generous (eller vad det nu må vara) på världens mest spinkiga ben. Det blir så bisarrt när kläderna finns från L eller XL och det ger mig ingen bild av hur byxorna ser ut. Nu handlar jag i butik men gillar att kolla in på nätet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bisarrt indeed! Jag var tvungen att gå in på Lindex och kolla, och ja, så är det ju! Jag är väl så van att jag inte tänkt så mycket på det innan, men det är ju vansinnigt.

      Radera